New to France - Healthcare ?

Relocated from UK to France last month after buying a property. Can you advise me how myself and my family register for a medical green card ? I tried to create an account on ameli but it requests a 13 digit social security number - in UK we have a 9 digit Nat Ins number only. I have found a local Doctor but understand I must have my green card first.
Grateful for your help

Dee

Hello Dee,

In order to be covered in France and receive a french social security number, you have to send the following documents to your CPAM (caisse primaire d'assurance maladie):

- a copy of your work contract or your first pay slip (if you work),

- to prove that you are living in France:

  • one utility bill, if you work
  • or three utility bills for the past three months, if you don't work

- a copy of your passport or identity card,

- a copy of your visa or resident permit (if you are non-European),

- if you were covered in Europe before coming to France: a S1 form from your previous european health system. If you cannot get a S1, you will have to provide a refusal letter,

- a copy of your birth certificate (the long version with your parents' names),

- a RIB (relevé d'identité bancaire aka the bank details),

- the form S1106 "Application for membership in the french health care system",

- if you have children, copy of their birth certificates and passport or ID with the form S3705 "Application to add minor children to one or both parents insurance accounts"

You can find your CPAM's address on our website ameli.fr, in "Adresses et Contacts".

To contact the CPAM’s English or French Advice Lines, you can have a look at the following topic: How to call the French Health Insurance Advice Lines?

Have a good day

Autres réponses

Marvin

SOPHIE
Do the birth certificates need to be original certified versions or is it ok to send a scanned or photocopied version?

Hello Marvin,

You can submit a certified copy of your complete birth certificate.

Have a nice day

KC

I have received a letter rejecting the certified copy of my UK birth certificate. I am unsure if the problem is the fact that it is a certified copy or that it needs translating. The letter says that you don't need to translate the birth certificate if it is in English and previous posts on this site say that certified copies are acceptable.
Here is my letter, please can you tell me what i can do?
Madame,
Nous avons reçu des formulaires S1 qui, dans le cadre des réglements communautaires, vous permettent
d'obtenir la prise en charge de vos soins reçus en France auprès de la Caisse Primaire d'Assurance Maladie.
Cette prise en charge est subordonnée aux versements des primes d'assurance auprès de votre caisse
britannique.
Pour nous permettre de procéder à votre immatriculation, vous voudrez bien nous adresser les documents
suivants :
une photocopie intégrale, en noir et blanc et de bonne qualité, (ou l'original dans son intégralité) d'un acte

de naissance plurilingue avec obligatoirement la filiation (1), le tampon et la signature de l'officier d'état-
civil ( le document que nous avons réceptionné est illisible et inexploitable)

(1) Attention : pour les personnes nées à l'étranger, l'acte de naissance fourni doit être soit plurilingue, soit traduit par un traducteur
assermenté figurant le sur le site http://www.courdecassation.fr / rubrique experts judiciaires. L'acte de naissance traduit doit obligatoirement
être accompagné de l'acte de naissance en langue étrangère. (Langues admises sans traduction : Albanais, Allemand, Anglais, Croate,
Danois, Espagnol, Finnois, Hongrois, Italien, Letton, Lituanien, Néerlandais, Norvégien, Polonais, Portugais, Roumain, Slovaque,
Suédois, Tchèque et Turc).
Nous restons à votre disposition pour tous renseignements complémentaires.
Veuillez agréer, Madame, nos salutations distinguées.

Hello KC,

Your caisse primaire d'assurance maladie (CPAM) is requiring: a multilingual clear copy, in black and white, (or the original) of your complete birth certificate with the mandatory parents' information, the official stamp and the civil official's signature.

The document they have received is unreadable and unexploitable.

Have a good day

Chloe

I have a question regarding the translated birth certificate for applying French social security.

My birth certificate was issued by my government and at the same time, it was translated to French version on august 2020. It has been issued more than 1 year. Is it acceptable?

Or it must be the latest issue date?

Thank you

Hello Chloe,

We are sorry for the long delay.

When applying to be covered by the french health care system, there is no validity period for the original birth certificate or a certified copy.

Have a good day

Olga

Dear Sophie,

please advise me how the refusal letter should look like instead of S1 form? I'm not an EU citizen, so I don't have any. Probably the definite sample of it?

Kind Regards, Olga

Hello Olga,

The refusal letter is delivered by an european health insurance service if you used to work in Europe or if you are retired from european country.

Have a nice day.

Olga

Thank you for the replay. Shall I provide anything instead of refusal letter or nothing at all?

Hello Olga,

It depends on your situation. I will advise you to have a look on this topic : New to France - Healthcare ?

If you don't have a refusal letter, there's nothing else to provide to replace it.

Have a nice day.